środa, 4 maja 2016

Piętno Midasa Agnieszka Lingas-Łoniewska




Piętno Midasa recenzja


Wielokrotnie zastanawiałam się, skąd Agnieszka Lingas-Łoniewska, autorka kilkunastu już powieści, bierze pomysły na kolejne, równie emocjonujące i poruszające do głębi historie.
Moim zdaniem to jedna z najbardziej utalentowanych polskich pisarek. Wie, jak zainteresować czytelnika, jak pobudzić go do refleksji. Nie porusza tematów łatwych, lekkich i przyjemnych, uzmysławia nam, że łatwo jest pogubić się w otaczającej nas rzeczywistości, pójść ścieżką nie do końca zgodną z prawem…

Midas to człowiek bezwzględny, odnajdujący się w każdej, nawet najbardziej trudnej sytuacji. Na chłodno i z obojętnością, bez jakikolwiek emocji podchodzi do zleceń, do których został wynajęty. Nieuchwytny, najlepszy w swoich fachu jest tajemnicą i niebezpieczeństwem. Każdy, kto stanie z nim twarzą w twarz i komu się przedstawi… nie zobaczy już nikogo poza nim. To będą ostatnie chwile tego nieszczęśnika. Żadne tłumaczenia, próby przekupstwa, wyjaśnień nie mają sensu. Z Midasem się nie dyskutuje…


Jakub jest sam. Nie potrzebuje komplikacji. Zajmuje się fotografią, wyręcza z codziennych obowiązków staruszkę, która jest jego sąsiadką. Nie związuje się z kobietami, ma za sobą traumatyczne dzieciństwo i przeszłość jako dorosły człowiek niemniej dramatyczną i tragiczną w skutkach. Do czasu, kiedy do mieszkania obok wprowadza się Anna z mężem despotą, nie interesują go sprawy innych. Robi swoje. Przynajmniej tak próbuje wmówić sobie i innym. Że pozbawiony jest uczuć, nie ma serca, nic go nie obchodzi. Czy aby na pewno?


Główny bohater tej pasjonującej powieści uwielbia prowadzić niebezpieczną grę. Tym razem zabawi się w kotka i myszkę z uroczą i bezkompromisową policjantką, która depcze Midasowi po piętach. Czy ta historia może zakończyć się szczęśliwie?
Autorka po raz pierwszy pozostawia wybór swoim czytelnikom. Mogą spośród dwóch  zakończeń tej powieści sami wybrać, które z nich jest bardziej prawdopodobne, które bardziej przypadnie im do gustu. To my, odbiorcy tej książki, decydujemy, podejmujemy decyzję. Los Midasa jest w naszych rękach! Pomysł fenomenalny! Przecież tyle razy marzyliśmy o tym, by inaczej skończyła się ta czy inna historia. Teraz nareszcie mamy taką możliwość.


Autorka jak zawsze świetnie odmalowała szarą codzienność zwykłego chłopaka, który miał ambitne plany i marzenia. Wierzył, że wyjdzie z bagna, w którym przyszło mu dorastać. Pomoc otrzymał od człowieka, który jako jedyny dostrzegł w nim potencjał. Był przekonany, że przeszłość nie upomni się o niego, że będzie miał prawo do szczęśliwego życia u boku najbliższych. Niestety to nie było możliwe…

Najnowsza powieść Agnieszki Lingas-Łoniewskiej nie pozostawiła mi żadnych złudzeń. Autorka stworzyła kolejną ciekawą i niesztampową historię. Pokazała bezskuteczną walkę o zachowanie godności, brak nadziei na zmianę, życie z despotą. Anna, sąsiadka Jakuba była w sytuacji podbramkowej, patowej. Wykształcona, piękna kobieta zaszczuta jak zwierzę w pułapce… Czy fotograf będzie potrafił znaleźć wyjście z potrzasku?

Świetnie skonstruowana, oddająca emocje bohaterów opowieść o miłości, która nie miała prawa zaistnieć. A jednak się zdarzyła. I choć zakochali się w sobie ludzie tak różni, wyznający odmienne, skrajnie różne zasady, uczucie, które ich połączyło było zbyt silne, by mogli o sobie zapomnieć. Niebezpieczna, fascynująca, szalenie emocjonująca i niejednoznaczna w ocenie to historia. Niełatwo będzie można o niej zapomnieć. We mnie tkwi głęboko. Myślę, że Midasa można porównać do postaci równie tragicznej, która pojawiła się w trylogii „Zakręty losu”-do Lukasa. Obu bohaterów pokochają czytelniczki i wielbicielki twórczości pisarki. Jestem tego pewna! Polecam „Piętno Midasa” zdecydowanie, bo książka ta chwyta za serce mocno i na zawsze.


Premiera: 10.06.2016 

5 komentarzy:

  1. Jestem w trakcie czytania książki "Skazani na ból" - niezwykle pasjonująca, wciągająca i chwytająca za serce historia. Jestem przekonana, że "Piętno Midasa" również wzbudzi we mnie wiele niezapomnianych emocji.

    OdpowiedzUsuń
  2. jak dla mnie najlepsza książka autorki z tych, które czytałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Aniu masz rację, Agnieszka to jedna z najlepszych polskich pisarek ;) Uwielbiam jej książki i już nie mogę się doczekać, by przeczytać "Piętno Midasa". Książka z dwoma zakończeniami- tego jeszcze nie czytałam i jestem strasznie ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja właśnie skończyłam czytać Midasa i też jestem cały czas pod wrażeniem tej książki :-) Wcześniej czytałam "Jesteś moja dzikusko", więc nie było to moje podejście do powieści pani Agnieszki ale historia Jakuba jest naprawdę niesamowita! Też się wielokrotnie zastanawiałam skąd jedna osoba bierze takie pomysły! No i super pomysł z tym podwójnym zakończeniem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja właśnie skończyłam czytać Midasa i też jestem cały czas pod wrażeniem tej książki :-) Wcześniej czytałam "Jesteś moja dzikusko", więc nie było to moje podejście do powieści pani Agnieszki ale historia Jakuba jest naprawdę niesamowita! Też się wielokrotnie zastanawiałam skąd jedna osoba bierze takie pomysły! No i super pomysł z tym podwójnym zakończeniem :)

    OdpowiedzUsuń